До Дня піарника, який відзначають в Україні 28 липня, Рух ЧЕСНО запустив віртуальну виставку політичної агітації “Хроніки чорного піару в Україні”.

Для виставки відібрали кейси чорного піару: від виборів у 90-х роках і до кампанії проти одного з депутатів Київської міськради, яка розгорнулася днями.

“У день, коли піарники відзначають своє професійне свято, Рух ЧЕСНО нагадує, що у кожної професії є свої червоні лінії та стандарти. У гонитві за перемогою технологи, які працюють на політиків, вдаються до прийомів фейкової соціології або просто поширюють фейки про своїх опонентів. “Чорнуха” вкидається в останні дні виборчої кампанії, щоб у конкурента не було шансів спростувати інформацію і донести спростування до виборця. Але навіть фейки не є найгіршим проявом чорного піару. Деякі технологи готові створювати образи, які нищать суверенітет держави або карбують жахливі стереотипи”, – розповідає про виставку координаторка Музею агітації та політичного трешу Оксана Галькевич.

Так, президентська кампанія 2004 року була однією із найбрудніших. Тоді технологи Януковича розкололи країну на “три сорти”. І через десять років там, де технологи малювали третій сорт, Україна зіштовхнулася з серйозним викликом — загрозою територіальній цілісності.

Тоді ж політтехнологи Януковича асоціювали “помаранчевих” з агресією та насильством, а проросійський лідер був показаний рятівником і захисником жителів Півдня і Сходу.

“Остання президентська кампанія не була винятком. Причому з боку обох головних конкурентів. Тоді поширювали листівки, що за умови виграшу Зеленського втратимо безвіз, якщо виграє Порошенко – продовжиться війна. Наслідки кампанії, яка була спрямована на жорстку поляризацію електорату, можна бачити і досі, коли два табори прихильників з’ясовують стосунки у соцмережах. Політики і технологи мають замислитись над тим, що їхні кампанії не мають розколювати суспільство. Їхня тимчасова вигода несе неспівмірну шкоду суспільству, яке, особливо в часи війни, має бути єдиним і стійким”, — наголошує Оксана Галькевич.

Частина чорного піару може бути спрямована на поглиблення стереотипів, зокрема гендерних, які можуть бути вкрай неетичними і принижувати людську гідність.


Наразі виставка “Хроніки чорного піару” вже п’ята в Музеї агітації та політичного трешу. Щоб подивитися нову виставку, переходьте за посиланням https://museum.chesno.org/. Якщо маєте цікаві фотозразки агітації, надсилайте їх на нашу пошту info@chesno.org.