Сумському прикордонному загону – 30 років!
В 1991 році завершився наймасштабніший та, мабуть, найбезглуздіший експеримент в історії людства, експеримент з побудови ідеального комуністичного суспільства. Завершився він, на щастя, повною поразкою і розпадом СРСР. Замість одного величезного Радянського Союзу на мапі світу з’явилося 15 нових країн, в числі яких була і Україна. Ми отримали довгоочікувану незалежність але разом із цим взяли на себе багато обов’язків, і один з них: обов’язок охороняти кордони своєї держави. На той момент справа ця здавалася абсолютно формальною, бо з одного боку в нас була Європа, яка нічим нам не загрожувала, з іншого взагалі «братня країна» Росія. Та невдовзі на зміну уявленням про ідеальний світ прийшла реальність: контрабанда, нелегальні мігранти, вивіз цінностей, кордон потрібно було захищати, якщо не від ворогів то принаймні від кримінальних елементів.
Протягом двох років вдалося майже з нуля створити Прикордонні війська України. В той час, а саме 3 лютого 1993 року, з’явилася застава прикордонного контролю «Краснопілля». Очолив заставу майор В. Гайдуков, а невдовзі відбулася історична подія для всіх прикордонників Краснопілля – 4 березня 1993 року майор Гайдуков, старші сержанти Чергинець, Петров, сержанти Журавльов, Дерев’янченко та молодший сержант Єшенко вирушили у перший в історії Краснопільскої застави прикордонний наряд по контролю державного кордону.
11 грудня того ж 1993 року був відкритий міжнародний залізничний пункт пропуску «Пушкарне». На той час ділянка кордону, яку охороняли краснопільські прикордонники, складала всього 78 кілометрів та за період з 93 по 2005 роки було затримано біля 20 тисяч порушників, конфісковано контрабандних товарів на суму більш ніж 800 тис грн. Здавалося б мирний та спокійний кордон виявися зовсім не спокійним. Враховуючи обставини, в лютому 1996-го був сформований новий підрозділ – прикордонна застава «Краснопілля». Під охорону була взята ділянка кордону Велико-Писарівського та Краснопільского районів загальною протяжністю 148 кілометрів.
Першим начальником застави став лейтенант Ігор Юрчук. Величезну роль в житті застави зіграв також ветеран прикордонних військ прапорщик Сергій Капінос, він фактично виховав ціле покоління краснопільських прикордонників, передаючи їм свій величезний досвід.
1 травня 1996 року о четвертій годині ранку прикордонний наряд у складі прапорщиків Анатолія Ганжали і Андрія Волоха вирушили у перший наряд по охороні державного кордону. А вже 3 травня відбулося перше затримання, прапорщики Капінос і Малєєв зупинили автомобіль ГАЗ-53, на якому двоє контрабандистів намагалися перевезти близько двох з половиною тон борошна. Всього тільки за перший рік існування застави було здійснено 46 затримань.
Найбільшою контрабандою, яку намагалися перевезти через краснопільську ділянку, була партія титанового білила вартістю понад $100 тис. З початком російсько-української війни ситуація кардинально змінилася, і першими це відчули прикордонники.
На початку агресії у 2014-му Росія намагалася дестабілізувати ситуацію по всьому східному кордону України, активно використовуючи провокації. Не стала виключенням і краснопільська ділянка. Прикордонники, які до цього мали справу лише із контрабандистами та нелегальними мігрантами, стикнулися з новими для себе загрозами але завдяки досвіду та навичкам майже миттєво адоптувалися до ситуації.
Один з показових випадків трапився на початку 2014-го. Прийшов сигнал про порушення периметру. Одразу ж була піднята оперативно-розшукова група, на місці було зафіксовано перетин кордону з боку України, в декількох метрах від контрольно-слідової полоси лежали речі, але знаходились вони вже на території РФ. Було зрозуміло, що їх перенесли з нашого боку і в торбинах могло бути що завгодно, від якихось господарчих товарів, до паперів із грифом «державна таємниця». Але ж командир групи, оцінивши ситуацію, зумів прийняти правильне рішення і не перетинати кордон. Було викликано підкріплення і невдовзі біля речей була помічена група російських військовослужбовців, які, в разі перетину українськими прикордонниками кордону, готували їх захоплення, речи були лише приманкою.
На початку агресії таких випадків було багато, та Сумська область здалася не найкращим вибором для «Рускього мира», провокації потроху почали ущухати. Та ситуація все одно залишається напруженою.
Великого розголосу набув випадок про порушення повітряного кордону на ділянці Сумського прикордонного загону. Трапилося це зовсім недавно, 16 березня, поблизу Краснопілля, російський гелікоптер заглибився на територію України на відстань від 50 до 100 метрів. В прикордонників немає жодних сумнівів, що такі випадки, на жаль, будуть повторюватися в майбутньому.
В березні 2020 року співробітники відділу прикордонної служби отримали інформацію про велику партію контрабанди, яку готувалися переправити до Росії. В ході операції поблизу села Покровка були виявлені двоє підозрюваних. Помітивши прикордонників особи заскочили в машину та, не реагуючи на попереджувальні постріли, втекли. Прикордонникам вдалося отримати відтиск протектору шин і в ході оперативно-розшукових заходів вони, в решті решт, виявили сліди потрібного автомобіля. Затримали зловмисників вже далеко від кордону. З’ясувалося, що контрабандисти намагалися переправити до РФ партію відео-апаратури для прихованого відеоспостереження. Це була одна з найскладніших операцій, в якій краснопільським прикордонникам довелося діяти у тісній співпраці із СБУ та поліцією.
В вересні того ж року прикордонники, спільно із співробітниками СБУ, затримали двох осіб, які на автомобілях «Toyota Prado» та «ГАЗель», намагалися ввезти в Україну партію червоної ікри вартістю близько 2 млн. гривень.
Однак найбільшу небезпеку становить контрабанда товарів військового призначення. Останній такий випадок – партія списаних деталей для літаків СУ-24, яку намагалися незаконно ввезти на територію України.
Після 2014 року, коли ділянки кордону в Луганській та Донецькій областях були перекриті і перевезення контрабанди тут стало справою досить складною та небезпечною, Сумська область залишилась єдиним більш-менш доступним для контрабандистів шляхом. Тому додаткове інженерне обладнання кордону на цьому напрямку, та технічне переоснащення відділів прикордонної служби цілком виправдано. І тут велику роль грає програма співробітництва Україна-НАТО. В рамках цієї програми відділу прикордонної служби «Краснопілля» вдалося повністю оновити комп’ютерне обладнання, регулярно проводяться спільні навчання, семінари, зустрічі по обміну досвідом. Сьогодні на озброєнні краснопільських прикордонників позашляховики, квадроцикли,снігоходи,прилади нічного бачення, тепловізійне обладнання, пристрої прихованого спостереження, і навіть квадрокоптери, які ще не так давно вважалися екзотикою.
З архіву газети “Перемога”. жовтень 2021 року.
Наша довідка: 20 жовтня 1992 року відповідно до розпорядження Президента України з метою організації прикордонного контролю з Республікою Білорусь та Російською Федерацією наказом Голови Держкомкордону – Командуючого Прикордонними військами України генерал-полковника Валерія Олександровича Губенко сформовано загін прикордонного контролю, військову частину 9953 з місцем дислокації в м. Суми. 23 жовтня 1992 року на засіданні Колегії Комітету у справах охорони Державного кордону України було затверджено командування Сумського загону прикордонного контролю Південно-Східного напряму Прикордонних військ України. Вирішувались питання щодо розміщення підрозділів в прикордонних районах Сумської області та м. Конотоп. В військкомати Сумської області прибули офіцери загону для комплектування підрозділів особовим складом, в основному, за рахунок військовослужбовців запасу, які призивались на військову службу за контрактом. Перевага надавалась військовослужбовцям, які раніше проходили службу в Прикордонних військах.